گل رز


گل رز

این وبلاگ سعی دارد اطلاعات کاملی در مورد پرورش گل رز ارائه دهد


کنه

شایع­ترین آفت در گلخانه­هاست. طیف وسیعی از این آفت در طبیعت وجود دارد که بیشترین خسارت مربوط به کنه­ی دونقطه­ای Tetranichus urticae می­باشد. کنه دولكه­اي در پشت بدن خود دارای دو لكه رنگي می­باشد که نشان­دهنده بخشي از دستگاه گوارشی كنه است. به همین دلیل به آن كنه دولكه­اي می­گویند. همچنین به دلیل این که این آفت روی میزبان خود تار عنکبوتی می­تند به کنه­ی تارتن یا تارعنکبوتی نیز معروف است. این آفت بین 900 تا 1200 میزبان گیاهی را مورد حمله قرار می­دهد.

کنه تارتن با حمله به گیاه باعث خسارت زیادی می­شود، از علائم آن می­توان به از بین بردن سبزینگی برگها، ایجاد شبکه تارعنکبوتی، بدشکل شدن غنچه، گل و برگ، ريزش آن­ها و در آخر خشکیدگی شاخه و بوته نام برد.

قطعات دهانی این كنه زننده - مکنده بوده و با تغذیه از شيره گياهي در بخش­هاي مختلفي مانند گل و برگ سبب از بین بردن سبزینگی آن می­شود.

مراحل زندگی این آفت شامل 5 مرحله می­باشد:

مرحله اول: تخم­گذاری است که اندازه هر تخم حدود 14/0 ميلي­متر می­باشد.

مرحله دوم: لارو (داراي 3 جفت پا)      مرحله سوم: پیش­نمف یک     مرحله چهارم: پیش­نمف دو  مرحله پنجم: بلوغ (ماده يا نر)

این كنه در مرحله دوم شش پا و در بقیه مراحل هشت پا دارد. که مرحله دوم را از بقیه مراحل متمایز می­کند.

این حشره با شرایط محیطی به ویژه دما و رطوبت بسیار حساس است.

با بالا رفتن دما و کم شدن رطوبت (تابش نور شدید) طول زندگی آفت از تخم تا بلوغ کوتاه شده، تخم­گذاری شدت می­یابد. این رابطه تا دمای 30 درجه سانتی­گراد صادق بوده و از این دما به بعد تخم­گذاری كنه کم­تر می­شود.

بنابراین بیشترین تعداد تخم­گذاری حشره در دمای 27 درجه سانتی­گراد رخ می­دهد؛ که این دما مناسب­ترین دما برای رشد گل رز می­باشد.

در دمای زیر 10-12 درجه سانتی­گراد و دمای بالای 40 درجه­سانتی­گراد تخم­گذاری انجام نمی­شود.

روز بلند نیز تا حدودی بر تخم­گذاری موثر می باشد. در تابستان دمای بالا، روز بلند و رطوبت نسبی کم (در صورت تکمیل نبودن تجهیزات) وجود دارد.     

رنگ بدن این آفت سبز تیره می­باشد. شوکهای محیطی می­تواند سبب تغییر رنگ شود. برای مثال در دوره زمستان گذرانی به رنگ سبز تیره هستند و با بالا رفتن دما یا نور به رنگ قرمز در می­آیند. اما با تغییر فصل مثلا در بهار به علت شوکهای محیطی مثل بالا رفتن دما به رنگ قرمز تغییر رنگ پیدا می­کند. لازم به ذكر است كه رنگ­هاي مختلف اين كنه گاهي به دليل تغذيه از يك ميزبان با رنگ ويژه هم ايجاد مي­شود.

نسبت چنسي اين كنه 3 (ماده) به 1 (نر) می­باشد. بعد از تلقیح شدن، آنها در ساختمان و تجهیزات گلخانه به صورت خفته و مخفی زمستان گذرانی می­کنند. سپس ماده ها زمانی که شرایط مساعد شد، یعنی در بهار دوباره فعال شده و تخم­گذاری را انجام می­دهند. تخم­ها به اندازه 14/0 میلی متر بوده که روی برگها قرار دارند. لاروهای تولید شده دارای 6 پا می­باشند و تنها دو نقطه قرمز رنگ در پشت آنها پیداست. اندازه تخم 14/0 بوده و با افزایش سن حشره، اندازه حشره بزرگ تر می­شود.

 

کنترل:

همان­طور که قبلا گفته شد بهترین دمای زندگی و تولیدمثل این حشره همان دمای مناسب برای رشد
گل رز می­باشد. بنابراین برای کنترل این آفت باید از فاکتورهای دیگر مثل رطوبت استفاده کرد. در واقع با افزایش رطوبت می­توان سرعت تخم­گذاری این آفت را کند نمود. بهترین رطوبت برای گل رز پرورش 65-70% می­باشد.

آبشویی: شست­وشوی برگهای بوته رز (به ویژه خم­کرده­ها) تأثیر بسزایی در کنترل جمعیت آفت دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: جمعی از طالبان علم | تاريخ: دو شنبه 4 آذر 1392برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |