گل رز

این وبلاگ سعی دارد اطلاعات کاملی در مورد پرورش گل رز ارائه دهد


N نیتروژن

N  نیتروژن

نیتروژن عنصری است که 78% از هوا را شامل می شود.اما کمبود آن در گیاه بیشتر از سایر عناصر دیده می شود.گیاه قادر به جذب نیتروژن موجود در هوا نیست.تنها گروه کوچکی از جانداران مثل برخی از باکتری ها وجبک ها نیتروژن هوا را جذب می کنند.نقش اصلی این عنصر در تشکیل پروتوپلاسم، نوکلئیک اسید و کلروفیل می باشد.از نشانه های کمبود این عنصر:کم رشدی، زردی وکوچک ماندن برگها می باشد.کمبود شدید این عنصر می تواند موجب ریزش پیش از موقع برگها شود.اما مقدار بیش از اندازه این عنصر می تواند موجب رشد رویشی بیش از اندازه، ترد وآبدار شدن گیاه و تیره شدن رنگ سبز برگ گردد.

مواد آلی منبع تولید نیتروژن در خاک هستند. این مواد در اثر پوسیده شدن، نیتروژن را به صورت یون های تیترات NOو آمونیوم NH4⁺ که قابل جذب برای گیاه است آزاد می سازند.کودهای نیتروژنه به دو صورت آلی (کودهای دامی) و معدنی (نیترات آمونیوم، فسفات آمونیوم، اوره و...) وجود دارند.

کودهای نیتروژنه به شرح زیر می باشد.

1)نیترات کلسیم:این کود علاوه بر نیتروژن کلسیم را نیز تامین می کند وعموما تنها کودی است که در کشت هیدروپونیک در صورت لزوم کلسیم به کار برده می شود.حاوی 5/19% کلسیم، 5/15% عنصر نیتروژن می باشد که (5/14% آن به صورت NO3 و1%.آن به صورت NH4 ) می باشد.

2)نیترات پتاسیم.

3)نیترات آمونیوم:حاوی 35%نیتروژن می باشداستفاده از این کود بسیار موثر می باشد.

4)سولفات آمونیوم.به دلیل شوری بالای آن خیلی توصیه نمی شود.

5)اوره: برای تبدیل شدن در خاک به نیکل Ni نیاز است واگر اوره تبدیل نشود سمیت ایجاد می کند اما در کشت هیدروپونیک به صورت محلول پاشی از آن استفاده می شود.در کشت خاکی از اوره برای تعدیل PH استفاده می شود.

کمبود نیتروژن

نويسنده: جمعی از طالبان علم | تاريخ: سه شنبه 12 دی 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

کود وعناصر غذایی :

امروزه کودهایی که تولید می شوند،به نام کودهای صنعتی شناخته می شوند.این کودها تامین کننده عناصر گیاهی می باشند.

عناصر گیاهی عموما به سه دسته عناصراصلی، عناصر مفید و عناصرضروری تقسیم می شوند.که عناصرضروری خود شامل عناصر پرمصرف و عناصرکم مصرف می باشد.عناصراصلی شامل (H , O ,C)عناصر پر مصرف شامل

(N , S , P,K , Ca , Mg) و عناصر کم مصرف شامل

(Mo , Cl , Fe , Mn , Cu , Zn , B)می باشند.عنصر Si درقدیم جزء عناصر مفید بوده است؛ امروزه  برخی این عنصر را جزء عناصر ضروری می دانند.

ترکیبات مختلفی از این کودها وجود دارد که از نظر درصد نیتروژن، فسفرو پتاسیم موجود در آن ها به صورتN-P-K نام گذاری می شوند.

 

نويسنده: جمعی از طالبان علم | تاريخ: سه شنبه 12 دی 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |