گل رز

این وبلاگ سعی دارد اطلاعات کاملی در مورد پرورش گل رز ارائه دهد


روش های تکثیر گل رز

تکثیر :

 بذر فقط برای کارهای اصلاحی و ژنتیکی به کار برده می­شود. دانه­ها (بذور) نیاز به استراتیفیکاسیون و اسکاریفیکاسیون برای جوانه زنی سریع دارند. انجام گرده افشانی وتلاقی در تمام طول سال امکان پذیر است. 6-10 سال از گرده افشانی آزاد تا ظهور یک رقم جدید وقت نیاز است. میزان موفقیت 1 در 30,000 تا 40,000 دانهال می­باشد.

کشت بافت و نجات جنین از جمله روش­های تکثیر است.

پیوند جوانه برای تکثیر ارقام استفاده می­شود. نوع پایه برای گونه­ها از جایی (کشوری) به جای دیگر متفاوت است. در آمریکای شمالی ازRosanoisetliana (Rosa manetti) و در اروپا و اسرائیل از Rosa chinensis و Rosa canina استفاده می­شود.

جوانه جانبی از ارقام مطلوب روی پایه­های عاری از ویروس قرار داده شده و پس از 3 تا 4 هفته شاخه­ها از 3/1 بالا و بعد از 6 هفته از بالای قسمت پیوند حذف می­شوند.

امروزه از تکنیک قلمه پیوندی (Stentling) که جایگزین روش­های قدیمی پیوند شده است، استفاده می­شود. معمولا از Rosa chinensis به عنوان پایه استفاده می­شود. اتصال پیوند در رطوبت بالا و دمای 24 درجه سانتی­گراد به مدت سه هفته اتفاق می­افتد. در این حالت هم قلمه ریشه­دار می­شود و هم محل پیوند جوش می­خورد.

گیاهان گلدانی مینیاتوری عموما از طریق قلمه تک جوانه­ای (single eye) تکثیر می­شوند.

بهترین قلمه­ها از شاخه­های سربرداری دوم یا سربرداری گیاهان در هنگام رشد، یا از گیاهان مادری به دست می­آید. کیفیت قلمه، کیفیت گیاهان گلدانی را بعد از گذشت 10-15 هفته تعیین می­کند که در آن شاخه­های حاصل از سربرداری، 3 تا 5  گره دارند. در این زمان گره­های بالاتر که روی گیاه باقی می مانند، شروع به آغازش جوانه گل کرده که قابل مشاهده نیست. جوانه های جانبی بالایی که فقط دارای برگ­های سه برگچه­ای هستند، می­بایست دور ریخته شوند. جوانه­های جانبی شاخه که در گره­ها قرار گرفته­اند نیز باید حذف شوند.

بهترین قلمه­ها از گره­هایی که دارای برگهای 5 برگچه­ای روی شاخه­هایی که دارای یک جوانه گل انتهایی بزرگ ولی رنگ نگرفته است به دست می­آید (ریشه­دهی سریع، طویل شدن ساقه سریع و یک شکلی آن). جوانه­های جانبی معمولا خفته­اند ولی آماده فعالیت می­باشند. به طور معمول 21 تا28 روز پس از تکثیر باید شاخه­ها به طور مناسبی سربرداری شوند. اگر قلمه­ها به اندازه کافی بالغ نباشند قلمه­ها پژمرده می­شوند. اگر خیلی بالغ (رسیده) باشند سرعت ریشه دهی کم بوده و تکثیر به تاخیر خواهد افتاد. به طور معمول قلمه­های تک جوانه باید دارای 2.5 سانتی­مترطول در بالا و پایین جوانه باشند. قلمه­ها می­توانند در میست یا کیسه پلاستیکی در 2 تا 5 درجه سانتی­گراد برای بیش از 7 روز (بسته به نوع رقم) انبار شوند. بعضی از تولید کنندگان عقیده دارند که 24 ساعت تیمار سرمایی برای بعضی از ارقام مفید است. برای انواع گلدانی مینیاتوری هورمون­های ریشه­زایی مورد نیاز نیست. قلمه­ها را می­توان 4 تا6 هفته به طور مستقیم در گلدان­های 15 سانتی­متری در محیط ریشه دهی فرو برد. همچنین می­توانند ابتدا در سینی­های تکثیر کشت شده و سپس به گلدان­های نهایی انتقال یابند.

نويسنده: جمعی از طالبان علم | تاريخ: سه شنبه 11 تير 1392برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |